هر آنچه که باید درباره کامیونهای خودران بدانید – قسمت دوم
معایب کامیونهای بدون راننده
مانند تمام چیزهای خوب، کامیونهای بدون راننده نیز معایبی دارند. کامیونهای نیمهخودران باید بر مشکلات فنی ناشی از الگوریتمها، سیستمهای محاسباتی و ماشینآلات حرکتی غلبه کنند.
خرابیهای سیستم
همه ما در طول شش دههای که از رایانههای شخصی استفاده میکنیم، با خرابیهای سیستم آشنا هستیم. باوجوداینکه تمام بهروزرسانیها را انجام دادهایم، از نرمافزارهای امنیتی استفاده کردهایم و حتی روی یک دستگاه جدید کار کردهایم، همگی ما تجربه زمان خرابی را داشتهایم.
تصور کنید یک کامیون نیمهبارگیری شده با وزن ۸۰,۰۰۰ پوند از چنین سیستمی دستور میگیرد. در بهترین حالت، کامیون در حال انتظار برای دستور خواهد بود و در بدترین حالت، ممکن است خطرناک باشد.
برای حل این مشکل، مهندسان باید افزایش افزونگی سیستم را در نظر بگیرند که این امر هزینهها را برای کسبوکار شما افزایش میدهد.
تهدیدات امنیتی
مانند تمام سیستمهای الکترونیکی، سیستمهایی که کامیونهای نیمهخودران را هدایت میکنند نیز در برابر هکرها و تهدیدات سایبری آسیبپذیر هستند. بدون یک سیستم ردیابی پیشرفته، ممکن است کامیون خودران شما ربوده شده و قبل از اینکه متوجه شوید گم شده است، از مرز عبور کند.
عملیات هک جنایی میتواند منجر به ازدستدادن کنترل کامیون خودران شما شود. این عملیات میتواند وسایل نقلیه شما را به تصادف یا سرقتهای پیچیده هدایت کند که در آن مشتریان شما بار خود را از دست خواهند داد.
مسئولیت قانونی
مسئلهی مسئولیت قانونی برای افسر حقوقی شرکت شما یک وضعیت اخلاقی حلنشده ایجاد میکند.
حتی یک تصادف جزئی که شامل یکی از وسایل نقلیه ناوگان شما باشد میتواند مسئلهی مسئولیت را مطرح کند. در چنین مقطعی حساس، نرمافزار شما ممکن است دچار مشکل شود. یا ماژول نگهداری ممکن است نتواند شما را از لنتهای ترمز فرسوده مطلع کند. حتی ممکن است شما فراموش کرده باشید که سیستمهای موجود بر روی کامیونها را با آخرین نسخه نرمافزار بهروزرسانی کنید.
حالا تصور کنید که کامیون خودران شما با یک کامیون خودران دیگر تصادف کرده است. چنین حادثهای به ناگاه مسئلهی مسئولیت و پاسخگویی را مطرح میکند.
عدم انعطافپذیری انسانی
بهعنوان یک اپراتور ناوگان، شما به آشنایی و انعطافپذیری تعامل انسانی با رانندگان کامیون خود عادت کردهاید. با ورود کامیون نیمهخودران، این راحتی را از دست خواهید داد، علیرغم تمام کاراییها و پیشبینیها.
شما تنها میتوانید ناوگان خود را بر اساس آنچه که میتوان در ماژول برنامهریزی کرد مدیریت کنید. حتی سادهترین کار منطقی اضافی که میخواهید انجام دهید بهعنوان یک افزونه غیرممکن است.
انحصار بزرگ فناوری بر صنعت حملونقل
بدون رانندگان انسانی، کل ناوگان شما به بهروزرسانیهای دورهای نرمافزاری برای کارایی خود وابسته خواهد بود. باتوجهبه بزرگی صنعت کامیونهای خودران، احتمالاً این بهروزرسانیها همه از سوی شرکتهای بزرگ فناوری خواهد بود. همچنین ممکن است شرکتهای بزرگ فناوری بر جنبههای دیگری از صنعت تسلط پیدا کنند.
این موضوع چگونه میتواند بر شما و ناوگان شما تأثیر بگذارد؟ تصور کنید که شرکت بزرگ فناوری مکانهای بهینهای برای ایستگاههای استراحت برای شارژ باتریها، تست دورهای و غیره توسعه دهد. در این سناریو، ممکن است کنترل خود را بر ترجیحات شخصی برای ناوگان خود از دست بدهید.
سطوح خودمختاری در کامیونهای نیمهخودران
خودمختاری در کامیونهای نیمهخودران بر اساس میزان دخالت انسانی موردنیاز، به شش سطح تقسیمبندی شده است.
۱. سطح ۰ – هیچ خودکارسازی:
چنین وسیله نقلیهای هیچگونه خودکارسازی در رانندگی ندارد. این بدان معناست که عملیات وسیله نقلیه کاملاً بر عهده راننده است، حتی اگر ممکن است مداخله موقتی در قالب کنترل پایداری، ترمز اضطراری خودکار، هشدار نقطه کور و غیره وجود داشته باشد. اکثر کامیونهای نیمهبارگیری شده در جاده امروز در سطح ۰ قرار دارند.
۲. سطح ۱ – خودکارسازی ابتدایی:
کامیونهای سطح ۱ دارای ابتداییترین فرم خودکارسازی هستند و حداقل یک سیستم پشتیبانی راننده را ادغام میکنند. چنین سیستمهایی میتوانند شامل کمک الکترونیکی در ترمز، شتاب یا حتی فرماندهی باشند.
۳. سطح ۲ – خودکارسازی جزئی رانندگی:
کامیونهایی که در سطح ۲ قرار دارند باید با یک سیستم پیشرفته کمک رانندگی (ADAS) عرضه شوند. چنین سیستمی باید قادر باشد در مواقع ضروری تسریع، ترمز یا حتی فرماندهی را به عهده بگیرد. بااینحال، راننده باید هوشیار باقی بماند و به طور مداوم عملیات رانندگی را تحت نظارت داشته باشد، علیرغم این ادغام.
۴. سطح ۳ – خودکارسازی مشروط رانندگی:
در این سطح، ما در مورد خودکارسازی قابلتوجهی صحبت میکنیم بهطوری که چنین وسایل نقلیهای (حتی سطوح بالاتر خودکارسازی) به طور قانونی مجاز به تردد در جادههای آمریکا نیستند. چندین سیستم کمکراننده و هوش مصنوعی (AI) کنترل کامیون را بر عهده دارند. درحالیکه مسافران نیازی به نظارت بر فناوری ندارند، انتظار میرود که یک راننده انسانی در صورت بروز اضطراری کنترل را به عهده بگیرد.
۵. سطح ۴ – خودکارسازی بالا در رانندگی:
خودکارسازی سطح ۴ نیازی به تعامل انسانی ندارد و میتواند در صورت بروز اضطراری یا خرابی سیستم توقف کند؛ بنابراین، هیچ سیستم فرماندهی (چرخ یا پدال) در آن وجود ندارد. چنین فناوریای کامیون را از نقطه A به نقطه B با استفاده از مسیرهای از پیش برنامهریزی شده که از طریق مرزهای جغرافیایی محدود شدهاند، منتقل میکند.
۶. سطح ۵ – خودکارسازی کامل رانندگی
خودکارسازی کامل رانندگی به کامیونهای بدون راننده اجازه میدهد که به هر جایی بروند و در تمام شرایط، بدون هیچگونه تعامل انسانی عمل کنند. نیاز به جغرافیای محدودکننده نیست و آبوهوا نیز نقشی ندارد. شما فقط باید مقصد نهایی را به سیستم ارائه دهید.
سؤالات متداول: کامیونهای بدون راننده
کامیونهای بدون راننده بهسرعت در حال تبدیلشدن به واقعیت هستند. بااینحال، هنوز سؤالات زیادی برای پاسخگویی وجود دارد و ابهاماتی درباره تأثیر واقعی آن بر صنعت حملونقل وجود دارد. در اینجا برخی از رایجترین سؤالات درباره کامیونهای نیمهخودران آمده است.
آیا کامیونهای خودران در جادهها وجود دارند؟
درحالیکه انتظار میرود کامیونهای خودران در دهه آینده واقعی شوند، فناوری کامیونهای بدون راننده هنوز در مرحله آزمایش پیشرفته است. کامیونهای نیمهخودران موجود در جادهها فقط پروتوتایپهایی از نظر سختافزار و نرمافزار هستند. بااینحال، دهها هزار مایل در آزمایشها در ایالات متحده و کشورهای دیگر مانند چین رانده شده است – تا کنون، بدون حادثه.
چقدر زود کامیونهای خودران جایگزین خواهند شد؟
بهمحض اینکه یک تأمینکننده فناوری بتواند کامیونهای بدون راننده را به طور معقولی کامل کند، احتمالاً آن را بلافاصله به بازار عرضه خواهد کرد. بااینحال، کارشناسان صنعت بر این باورند که چند سال دیگر طول خواهد کشید تا کامیونهای بدون راننده معرفی شوند. حتی در آن زمان، این فناوری محدود به مسیرهای طولانی خواهد بود که دادهها، تابلوها و نمادها به طور کامل تنظیم شدهاند.
آیا کامیونهای خودران ایده خوبی هستند؟
مفهوم شرکتهای کامیونهای خودران ایدهای است که زمان آن فرارسیده است، بهویژه باتوجهبه اینکه افراد بیشتری به خرید آنلاین دسترسی دارند. البته، برندگان و بازندگان وجود خواهند داشت. اگر اتحادیه اروپا، ایالات متحده و سایر محیطها بتوانند بر روی شرکتهای بزرگ فناوری کنترل داشته باشند، همانطور که در سراسر اروپا دیدهایم، اپراتورهای ناوگان نسبت به رانندگان برندگان اصلی خواهند بود. واقعاً، صدها هزار راننده کامیون با خطر ازدستدادن شغل در مرحلهای از حرفه خود مواجهاند که ارتقای مهارت برای بسیاری دشوار خواهد بود.
آینده کامیونهای خودران چیست؟
کامیونهای خودران همچنان در حال بهبود تصمیمگیریهای رانندگی هستند، حتی زمانی که شرایط چالشبرانگیزتر میشود. برای مثال، در شرایط آبوهوایی شدید با دید بسیار کم، زمانی که حتی رانندگی دستی نیز چالشبرانگیز میشود، انتظار میرود کامیونهای خودران به حرکت ادامه دهند.
حتی تصمیمگیریهای معمولی نیز همچنان دقیقتر میشوند. علاوه بر این، ما شاهد تنظیمات بیشتری برای شرکتهای بزرگ فناوری هستیم. این خبر خوبی برای صنعت حملونقل و لجستیک است که در غیر این صورت تحتتأثیر منفی قرار میگرفت.
شرکتهای کامیونهای خودران در حال ظهور هستند، اما ممکن است هنوز مدتی طول بکشد تا به واقعیت تبدیل شوند.
این متن ترجمهای است از:
مترجم: نرجس خالوئی
سایر عناوین مهم
-
شهادت حضرت فاطمه (س)
-
تشکیل دومین جلسه کارگروه مشورتی حمل و نقل استان
-
۲۹ مهر روز ملی صادرات
-
زندگی راننده کامیون: مزایا و معایب زندگی در جاده – قسمت اول
-
چکلیست مورد نیاز خودروهای سنگین
-
زندگی راننده کامیون: مزایا و معایب زندگی در جاده – قسمت دوم
-
پیروزی دکتر مسعود پزشکیان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران
-
گرامیداشت روز صنعت و معدن
-
چند نکته کلیدی برای رانندگی در شب
-
بزرگداشت مقام مرد و روز پدر
ثبت دیدگاه جدید
دیدگاه کاربران
هنوز دیدگاهی درباره این پست، ثبت نشده است!