اشتــراک گــذاری :

۹ روند در صنعت حمل و نقل و لجستیک که باید در سال ۲۰۲۵ مورد توجه قرار گیرند

حمل و نقل, حمل و نقل بین المللی, حمل و نقل مکران بار, شرکت باربری, شرکت حمل و نقل, شرکت مکران بار, صدور بارنامه, مکران, مکران بار
مکران بار
مکران بار

در سال‌های اخیر، زنجیره تأمین با سطح بی‌سابقه‌ای از اختلالات مواجه شده است، از جمله افزایش بی‌امان و تصاعدی تقاضای مصرف‌کنندگان. خوشبختانه به نظر می‌رسد که در مقابله با این مسائل بهتر عمل می‌کنیم، اما همچنان این عوامل باعث شده‌اند که زنجیره تأمین به طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر شود. و البته، این موضوع به شدت در بخش‌های حمل و نقل و لجستیک احساس می‌شود.

این امر ضرورت سازگاری صنعت را ایجاب کرده است تا کارآمدترین روش‌ها برای واردکنندگان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان فراهم شود تا کالاها را به دست مصرف‌کنندگان برسانند. در نتیجه، مدیران ناوگان با مسئولیت‌های بیشتری مواجه شده‌اند که انتظار می‌رود به راحتی از عهده آنها برآیند. هر یک از این نقش‌ها حیاتی است و هر کدام به دلیل افزایش رقابت تحت فشار زیادی قرار دارند.

برای باقی ماندن در کسب‌وکار، آگاهی از نحوه تغییر و تحولات در حمل و نقل و لجستیک ضروری است. این شامل رویکردهایی به فناوری و مدیریت سازمانی می‌شود. به همین دلیل است که ما فهرستی از روندهایی که باید در سال ۲۰۲۵ مورد توجه قرار گیرند را گردآوری کرده‌ایم، تا بتوانید از تحولات در حال ظهور بهره‌برداری کنید و در نتیجه استراتژی‌های مرتبط را در این چشم‌انداز به هم پیوسته حفظ نمایید.

1- داده‌های بزرگ و تحلیل پیش‌بینانه

داده‌های بزرگ و تحلیل پیش‌بینانه اگرچه نوآوری‌های کاملاً جدیدی نیستند، اما به دلیل افزایش تأثیرشان قطعاً ارزش تکرار دارند. این مفاهیم به توانایی شرکت‌های حمل و نقل و لجستیک در استفاده از حجم عظیمی از داده‌ها برای کسب بینش‌های عملی در مورد عملیات، رفتار مصرف‌کننده و دینامیک زنجیره تأمین اشاره دارند. به عنوان مثال، مدیران ناوگان می‌توانند از این ابزارها برای درک بهتر الگوهای تقاضا، پیش‌بینی اختلالات و اطمینان از انعطاف‌پذیری زنجیره تأمین خود استفاده کنند.

یکی از نتایج آشکار این است که تحلیل پیش‌بینانه به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا تقاضا را با دقت بیشتری پیش‌بینی کنند، که برای تعادل موجودی و جلوگیری از کمبود کالا حیاتی است. علاوه بر این، این فناوری اطمینان می‌دهد که داده‌های تاریخی و روندهای بازار در تصمیم‌گیری‌ها درباره تنظیم عملیات برای پاسخ به تقاضای نوسانی مورد استفاده قرار گیرند. به این ترتیب، زنجیره تأمین با کاهش ناکارآمدی‌ها و بهبود رضایت مشتری بهینه می‌شود و در نهایت سیستمی چابک‌تر و انعطاف‌پذیرتر ایجاد می‌کند.

این سطح از دقت عملیاتی، تحلیل پیش‌بینانه را به یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر برای شرکت‌های موفق لجستیک و حمل و نقل تبدیل کرده است. به عنوان مثال، تحلیل‌های لحظه‌ای می‌توانند برای شناسایی کارآمدترین مسیرها با بررسی عواملی مانند الگوهای ترافیک و شرایط آب‌وهوایی استفاده شوند. این نه تنها مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، بلکه هزینه‌ها و انتشار آلاینده‌ها را نیز کم می‌کند، که یک برد-برد برای کارایی و پایداری است. در نهایت، این مسئولیت بر عهده مدیران ناوگان و مشارکت آن‌ها در زنجیره تأمین است.

2- سیستم‌های مبتنی برابر

یکپارچه‌سازی مبتنی بر ابر به تدریج در حال تبدیل شدن به یک استاندارد صنعتی برای بسیاری از بخش‌ها است، و بنابراین نادیده گرفتن تأثیر آن بر حمل و نقل و لجستیک اشتباه است. به راحتی می‌توان فهمید که چرا پذیرش سیستم‌ها و یکپارچه‌سازی‌های مبتنی بر ابر تا این حد گسترده شده است. پلتفرم‌های ابری نمونه‌ای از مدل نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) هستند که فرصت‌های گسترده‌ای برای مقیاس‌پذیری و توسعه در اختیار شرکت‌ها و کسب‌وکارها قرار می‌دهند.

علاوه بر این، یکپارچه‌سازی ابری اجرای آسان‌تری پیدا کرده است. چنین سیستم‌هایی به راحتی در گردش کارهای موجود ادغام می‌شوند. مزایای آن‌ها شامل ذخیره‌سازی و انتقال ایمن و کارآمد اطلاعات، ساده‌سازی فرآیندهای داخلی و همچنین کنترل مالی بهبودیافته است. برای مدیران ناوگان به ویژه، این مزایا بسیار مفید هستند، زیرا انجام وظایف اداری و مدیریتی مهم را آسان‌تر و روان‌تر می‌کنند. این موضوع به صرفه‌جویی در زمان و هزینه و همچنین بهبود برند منجر می‌شود، که به نوبه خود به معنای افزایش سودآوری است. میزان انعطاف‌پذیری و قابلیت‌هایی که سیستم‌های مبتنی بر ابر ارائه می‌دهند، برای لجستیک و حمل و نقل جامع و گسترده است.

3- بلاک‌چین

اگر ابر سطح بالاتری از امنیت را ارائه می‌دهد، بلاک‌چین رویه‌های امنیتی را تقویت می‌کند. فناوری بلاک‌چین بیشتر به دلیل نقش آن در ایمن‌سازی زیرساخت ارزهای دیجیتال شناخته شده است، بنابراین ممکن است تعجب‌آور باشد که در صنعت حمل و نقل و لجستیک نیز در حال رایج شدن است. با این حال، این فناوری به تدریج در حال تبدیل شدن به جریان اصلی و در دسترس طیف وسیعی از طرف‌ها است. بلاک‌چین به عنوان یک دفتر کل دیجیتال غیرمتمرکز عمل می‌کند که تراکنش‌های مالی را بدون امکان تغییر پس از ثبت، ضبط می‌کند.

برای لجستیک و حمل و نقل، این به معنای مدیریت هوشمندانه‌تر موجودی است. شرکت‌هایی که راه‌حل‌های بلاک‌چین را پیاده‌سازی می‌کنند، از مزایای امنیت، کارایی و قابلیت اطمینان به طور قابل توجهی افزایش‌یافته در ردیابی و مدیریت داده‌های حساس برخوردار خواهند شد؛ موضوعاتی که برای تیم‌های مالی، بخش‌های منابع انسانی و مدیران ناوگان بسیار مهم هستند. این در نهایت منجر به جلوگیری از تقلب، گلوگاه‌ها و خطاها به دلیل یک سیستم کاملاً دیجیتالی می‌شود. اگرچه پیش‌بینی مسیر آینده بلاک‌چین دشوار است، اما واضح است که سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند بسیار ارزشمند باشد، همان‌طور که تاکنون نیز چنین بوده است.

4- هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

به نظر نمی‌رسد مدت زیادی از زمانی گذشته باشد که هوش مصنوعی (AI) مفهومی برای تحقق در آینده‌ای دور بود. اما اکنون این فناوری برای بسیاری از صنایع به واقعیت تبدیل شده است. اگر شرکت‌های حمل و نقل و لجستیک می‌خواهند در خط مقدم باقی بمانند، باید با تغییرات و کارایی‌هایی که هوش مصنوعی به ارمغان می‌آورد، سازگار شوند.

استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌تواند طیف گسترده‌ای از مزایا را ارائه دهد، که این فهرست با سرعت پیشرفت‌های فناوری گسترش می‌یابد. مهم‌تر از همه، اتوماسیون نتیجه هوش مصنوعی است، یعنی کاهش نیاز به حضور فیزیکی نیروی کار. به جای نیاز به کارکنان برای انجام وظایف زمان‌بری مانند ورود داده و تحلیل، آن‌ها می‌توانند زمان خود را به کارهای دیگر اختصاص دهند، در حالی که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی این مسئولیت‌ها را انجام می‌دهند.

آنچه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به طور عمده ارائه می‌دهند، کارایی است. با حذف محدودیت‌های ساعات کاری قراردادی برای انجام وظایف و همچنین کاهش خطای انسانی، بهره‌وری به سرعت به یک ویژگی ذاتی در سیستم‌های ساختاری تبدیل می‌شود. در نتیجه، ارزیابی عملیات‌هایی مانند مسیرهای حمل و نقل و چگونگی بهینه‌سازی آن‌ها برای افزایش سودآوری، که یکی از وظایف اصلی مدیران ناوگان در سراسر جهان است، سریع‌تر از همیشه انجام می‌شود.

5- وسایل نقلیه خودران

از چند سال پیش، شرکت‌هایی مانند تسلا شروع به تولید خودروهای خودران کرده‌اند. به همین ترتیب، صنعت حمل و نقل و لجستیک نیز در حال حاضر به این روند گرایش پیدا کرده است. هوش مصنوعی و سنسورها این امکان را فراهم می‌کنند که وسایل نقلیه بتوانند محیط اطراف و شرایط جاده را ارزیابی کنند و در نتیجه رفتارهای رانندگی ایمن و مناسب را تقلید و اجرا کنند.

این موضوع در نهایت به معنای بهبود ایمنی در حین کار، مدیریت آسان‌تر در مقایسه با رانندگان دستی و کاهش کلی هزینه‌ها برای بخش حمل و نقل و لجستیک است. کاهش هزینه‌ها به میزان قابل توجهی اگر رانندگی، تحویل و انبارداری به طور کامل به فرآیندهای خودکار تبدیل شوند، محقق خواهد شد. اگر این موضوع به یک رویه اصلی تبدیل شود، نقش مدیران ناوگان نیز تغییر خواهد کرد و ظرفیت‌های آن‌ها تخصصی‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد. خوشبختانه برای کارگران، این موضوع هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و نیاز به پیشرفت‌های قابل توجهی در هر دو حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار دارد تا کامیون‌های خودران بدون نیاز به نظارت دقیق راه‌اندازی شوند. با این حال، اگرچه این موضوع در حال حاضر یک چشم‌انداز بلندمدت است، اما به نظر می‌رسد که اجتناب‌ناپذیر است و بنابراین آماده‌سازی برای آن روز به روز ضروری‌تر می‌شود.

6- اینترنت اشیا (IoT)

یکی از تغییرات اساسی در حمل و نقل و لجستیک، معرفی سطح جدیدی از دید و کنترل در سراسر زنجیره تأمین بوده است. با ادغام دستگاه‌های اینترنت اشیا، مانند سنسورها و برچسب‌های RFID، در محموله‌ها، وسایل نقلیه و انبارها، اینترنت اشیا امکان ردیابی و نظارت لحظه‌ای بر کالاها را در هر مرحله فراهم می‌کند. اگرچه اینترنت اشیا هنوز به طور کامل فراگیر نشده است، اما فناوری است که به سرعت در حال پذیرش و بهبود است.

به هر حال، اگر بتوانید دمای کانتینر، رطوبت نسبی یا حتی ناکارآمدی مسیرها را به طور لحظه‌ای از طریق دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا نظارت کنید، چرا باید تنها به روش‌های سنتی مدیریت ناوگان تکیه کنید؟ این نوآوری نه تنها یک تغییردهنده بازی برای صنعت لجستیک است، بلکه گامی حیاتی به سوی کارایی عملیاتی است، زیرا شفافیت را افزایش می‌دهد و اختلالات را کاهش می‌دهد. پیامدهای آن بهبود تصمیم‌گیری، امنیت بیشتر و سطح بی‌سابقه‌ای از دقت عملیاتی است.

7- تحویل با پهپاد

تحویل در آخرین مرحله (Last-mile delivery) اغلب برای شرکت‌های حمل و نقل و لجستیک چالش‌برانگیز است، زیرا این مرحله از زنجیره تأمین هزینه‌های بالایی را به همراه دارد. به همین دلیل، غلبه بر هر گونه پیچیدگی و بهبود کارایی در این زمینه، یک دستاورد مهم محسوب می‌شود. یکی از دستاوردهای فناورانه نسل جدید در این حوزه، توانایی استفاده از پهپادهای خودران برای تحویل بسته‌ها است.

تحویل با پهپاد در سال ۲۰۱۶ و با راه‌اندازی برنامه Prime Air توسط آمازون به عنوان یک تحول بزرگ در صنعت حمل و نقل و لجستیک مطرح شد. این برنامه شامل تحویل بدون تماس به آدرس‌ها در حدود نیم ساعت بود. انگیزه سرمایه‌گذاری در این زمینه از آن زمان آغاز شد و از آن زمان تاکنون ادامه داشته است، که نشان‌دهنده افزایش فراگیری آن است. برای آینده، این به معنای کاهش تعداد نیروی کار فیزیکی و یک رویکرد جدید مقرون‌به‌صرفه است. در عین حال، این فناوری نشان‌دهنده آغاز تحولی در مدل‌های مدرن زنجیره تأمین است.

8- محیط زیست، اجتماع و حکمرانی (ESG)

روش‌های پایدار به عنوان برجسته‌ترین موضوع در میان مجموعه‌ای از ملاحظات که صنعت حمل و نقل و لجستیک را تغییر می‌دهند، ظهور کرده‌اند. دور از اینکه اختیاری باشند، ESG (محیط زیست، اجتماع و حکمرانی) به یک چارچوب ضروری تبدیل شده است که رهبران این بخش باید با آن درگیر شوند. با این حال، ESG یک مفهوم مستقل نیست؛ اجرای آن نیازمند سیستم‌هایی برای ردیابی و گزارش معیارهای پایداری است. این به مدیران ناوگان امکان می‌دهد تا داده‌های کلیدی را به ذینفعان منتقل کنند، آن‌ها را در فرآیندهای تصمیم‌گیری ادغام کنند و پیشرفت به سمت اهدافی مانند کاهش انتشار کربن و دستیابی به کربن خنثی را اندازه‌گیری کنند. چنین شفافیتی برای پاسخگویی به تقاضاهای نظارتی و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران ضروری است.

به طور طبیعی، ابتکارات ESG همچنین به مدیران لجستیک این امکان را می‌دهد که عملیات را ساده‌تر کنند و در عین حال تأثیرات زیست‌محیطی را به حداقل برسانند. به عنوان مثال، سوخت‌های جایگزین و وسایل نقلیه با مصرف انرژی کارآمد به سازمان‌ها امکان می‌دهند تا انتشار آلاینده‌ها را در سراسر زنجیره تأمین خود کاهش دهند. با استفاده از ناوگان الکتریکی و هیبریدی، شرکت‌ها نه تنها وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهند، بلکه خود را با دستورالعمل‌های آینده، مانند ممنوعیت موتورهای احتراق داخلی تا سال ۲۰۳۵، همسو می‌کنند. به این ترتیب، آن‌ها همزمان با بهبود انطباق، کارایی عملیاتی را نیز به سطح رقابتی می‌رسانند.

ملاحظات ESG نه تنها برای کسب‌وکارها ضروری هستند، بلکه برای مصرف‌کنندگان نیز مفیدند. به عنوان مثال، روش‌های پایدار در لجستیک نشان‌دهنده تعهد به مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی است، که با انتظارات مصرف‌کنندگان همخوانی دارد. این موضوع به نوبه خود وفاداری به برند را افزایش می‌دهد و معیاری برای رقبا تعیین می‌کند. در این مرحله، پایداری یک ضرورت صنعتی است و به شکل‌دهی بخش حمل و نقل و لجستیک در آینده ادامه خواهد داد.

9- انطباق با مقررات

برخلاف سایر موارد این فهرست، انطباق با مقررات بیشتر از اینکه یک روند باشد، یک ضرورت است. ضروری است که همه شرکت‌های فعال در صنعت حمل و نقل و لجستیک با مقررات دولتی مطابقت داشته باشند، زیرا عواقب آن می‌تواند شدید باشد. به همین دلیل است که مدیران ناوگان تأکید زیادی بر اطمینان از اینکه این موضوع به طور ثابت در سراسر مجموعه آن‌ها رعایت می‌شود، دارند. این موضوع به مقرراتی مانند مقررات ایمنی و اضافه‌کاری مربوط می‌شود.

این نکته باید به عنوان یادآوری باشد که همیشه باید بر پذیرش مقررات جدید و تغییر مقررات فعلی نظارت و به‌روزرسانی کرد. این موضوع به دلیل جهانی‌شدن روزافزون جهان و حتی خود صنعت، از اهمیت بیشتری برخوردار است. در نتیجه، این ضرورت وجود دارد که از قوانین و رویه‌های نظارتی کشورهای مختلف مطلع باشید.

نتیجه‌گیری

برخی عناصر ممکن است ثابت بمانند، اما به وضوح مشخص است که صنعت حمل و نقل و لجستیک در حال تغییرات بزرگی است که تأثیرات تحول‌آفرینی خواهند داشت. به طور عمده، این تغییرات به نظر می‌رسد که برای مدیران ناوگان بسیار مثبت باشند. یعنی با کاهش فشار شغلی آن‌ها، در عین حال توانایی نقش آن‌ها را در زمینه‌های پایداری، کاهش هزینه‌ها، بهره‌وری و ایمنی تقویت می‌کنند.

این متن ترجمه‌ای است از:

https://connectedfleet.michelin.com/blog/9-trends-in-the-transportation-and-logistics-industry-to-look-out-for/

مترجم: نرجس خالوئی

ثبت دیدگاه جدید

  • دیدگاه خود را فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده نمائید.
  • دیدگاه ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت‌ها و یا سایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

1000 / 1000

دیدگاه کاربران

هنوز دیدگاهی درباره این پست، ثبت نشده است!